31 اکتبر 2023- مقاله ی منتشر شده در Hypertension Research نشان می دهد که شاخص توده بدنی (BMI) پیش از درمان بر دستیابی به فشار خون هدف با مهارکننده های SGLT2 در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) و بیماری مزمن کلیوی (CKD) تأثیر می گذارد.

محققان در مطالعه خود نوشتند: در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی، شاخص توده ی بدنی پایه با اثرات ضد فشار خون مهارکننده های کوترانسپورتر 2 سدیم-گلوکز (SGLT2-I) مرتبط بود. بیمارانی که در ابتدای تحقیق شاخص توده ی بدنی پایین تری داشتند، احتمال بیشتری داشت که پس از درمان با مهارکننده های SGLT2 به فشار خون هدف، دست یابند.

گزارش شده است که مهارکننده های کوترانسپورتر2 سدیم-گلوکز علاوه بر اثرات کاهش قند خون، دارای اثرات عالی برای کاهش فشار خون نیز هستند. با این حال، هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا BMI بر اثر ضد فشار خون مهارکننده های SGLT2 تأثیر می گذارد، وجود ندارد. بنابراین، دکتر کازوئو کوبایاشی و همکارانش از دانشکده پزشکی دانشگاه یوکوهاما سیتی در ژاپن، تاثیر BMI پایه را بر دستیابی به فشار خون هدف با درمان SGLT2-I در بیماران ژاپنی مبتلا به T2DM وCKD ، بررسی کردند.

برای این منظور، محققان به طور گذشته نگر 447 بیمار ژاپنی مبتلا به T2D و CKD را که با مهارکننده های SGLT2 برای حداقل 1 سال درمان شده بودند، ارزیابی کردند. نتیجه ی اولیه مطالعه دستیابی به BP هدف( کمتر از 80/130 میلی متر جیوه) پس از درمان با مهارکننده‌های SGLT2 تعیین شد. بیماران بر اساس شاخص توده بدنی کمتر و بیشتر از 29.1 کیلوگرم بر متر مربع در ابتدای تحقیق- که با تجزیه و تحلیل ویژگی های عملیاتی گیرنده تعیین شد-به دو گروه تقسیم شدند و با تطبیق نمره تمایل در یک مدل کوهورت تجزیه و تحلیل شدند. در هر گروه، 130 بیمار با تطبیق نمره تمایل(propensity score) با هم مقایسه شدند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· میزان دستیابی به فشار خون هدف در گروه BMI کمتر از 29.1 نسبت به گروه BMI ≥ 29.1 به طور قابل توجهی بالاتر بود(به ترتیب 34% و 21%).

· نسبت شانس برای دستیابی به فشار خون هدف در گروه BMI ≥ 29.1 برابر با 0.50 بود.

· فشار خون سیستولیک و دیاستولیک افراد گروه دارای BMI کمتر از 29.1 پس از درمان با SGLT2-I، به طور قابل توجهی کمتر از گروهBMI ≥ 29.1 ، بود.

· فقط گروه دارای BMI کمتر از 29.1، کاهش قابل توجهی در نسبت لگاریتمی آلبومین به کراتینین پس از درمان SGLT2-I نسبت به مقدار پایه، نشان داد.

محققان نتیجه گیری کردند که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی، شاخص توده ی بدنیقبل از درمان، بر اثر ضد فشار خونی مهارکننده های SGLT2 تأثیر می گذارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/patients-with-lower-bmi-more-likely-to-achieve-target-bp-with-sglt2-inhibitors-119420